Over VDM Finance
Onze producten
Contact
FAQ
Over ons
Volg ons op Twiter
FAQ
Kom ik wel in aanmerking voor een lening?
U komt voor een krediet in aanmerking als uw besteedbaar inkomen, na aftrek van uw vaste lasten, door de theoretische verplichtingen van de lening, voldoende financiële ruimte biedt om een door het NIBUD vastgestelde pakket voor levensonderhoud te betalen.
Is lenen voor mij wel de beste oplossing?
De beslissing om een lening aan te gaan heeft invloed op de lange termijn. Het is van belang om alle mogelijkheden te overwegen. Veroorzaken de maandelijkse lasten die een lening met zich meebrengt geen problemen? Over het algemeen is het goedkoper om iets te kopen met gespaard geld. Lenen biedt uitkomst als er geen spaargeld is of het spaargeld voor een ander doel bestemd is en u de uitgave niet wilt of kunt uitstellen.
Wanneer is het geen goed idee om te lenen?
Als het geleende geld wordt gebruikt om andere gaten te vullen
Als er betalingsachterstanden zijn.
Als er geen plan is om het geleende bedrag makkelijk te kunnen aflossen.
Als er geen mogelijkheid is om maandelijks iets te sparen voor onvoorziene uitgaven.
Hoeveel kan ik lenen?
VDM Finance zal met behulp van leencalculatoren onderzoeken hoeveel u verantwoord kunt lenen. Als u inderdaad wilt en kunt lenen, zoek dan een lening die past bij de uitgave die u wilt doen. U moet zeker weten dat u het te betalen maandbedrag kunt missen.
Welke lening past het best bij mij?
Stem de lening af op het object.
- Lenen voor een auto?
Zorg dat de lening is afgelost als u weer aan een andere auto toe bent. Dit kunt u doen met een aflopend krediet (huurkoop).
- Lenen voor een vakantie?
Ook hier raden wij u aan dit te doen met een aflopend krediet (persoonlijke lening) om te zorgen dat de lening is afgelost voordat u weer op vakantie wilt.
- Lenen om financieel wat ruimer te zitten?
Als u van u zelf weet dat u de dicipline heeft om uw uitgaven in de hand te houden, dan kunt u kiezen voor een doorlopend krediet.
Tot welke leeftijd kan ik financieren?
Een krediet kunt u afsluiten tot uw 60e. Op die leeftijd heeft u nog maximaal 5 jaar de tijd voor het afbouwen van het krediet. Bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd moet het krediet zijn ingelost.
Hoe werkt een persoonlijke lening?
Bij een persoonlijke lening staan de looptijd, de maandelijkse termijnen en de rente vast. U weet dus precies waar u aan toe bent. Meer weten? Kijk dan in de rubriek Persoonlijke Lening.
Hoe werkt een doorlopend krediet?
Bij het doorlopend krediet spreekt u een kredietlimiet af. Dat is het maximale bedrag dat u kunt opnemen. Maandelijks betaalt u 2% van de kredietlimiet (met een minimum van € 50). Andere aflossingsvormen zijn bespreekbaar. U hoeft niet direct geld op te nemen van uw doorlopend krediet. Het geld blijft dan gereserveerd totdat u het nodig heeft. Rente betaalt u alleen over het openstaande bedrag. Meer weten? Kijk dan in de rubriek Doorlopend Krediet.
Hoe werkt een huurkoop?
Bij een huurkoop staan de looptijd, de maandelijkse termijnen en de rente vast. Deze kredietvorm komt vaak voor bij autofinancieringen. Het voordeel van deze kredietvorm is, dat deze is afgestemd op de gebruiksduur van de auto. Het krediet kan alleen tegelijk met de aankoop van het goed worden afgesloten. U wordt pas eigenaar van het gefinancierde goed na aflossing van het krediet. Meer weten? Kijk dan in de rubriek Huurkoop.
Wat is een slottermijn?
Een slottermijn is een bedrag dat aan het einde van de looptijd van de financiering nog niet is terugbetaald. Over dit bedrag betaalt u alleen rente, geen aflossing. De slottermijn betaalt u gelijktijdig met het laatste maandbedrag. Dat kan contant, maar er zijn ook andere mogelijkheden, afhankelijk van het krediet dat u gekozen heeft.
Wat doet het BKR?
Bureau Krediet Registratie bevordert een maatschappelijk verantwoorde dienstverlening op financieel gebied. Dat werkt twee kanten op. BKR helpt enerzijds voorkomen dat kredietnemers te veel financiële verplichtingen aangaan. Anderzijds helpt BKR kredietgevers de risico's te beperken. BKR houdt een centraal register bij van alle kredietverplichtingen in Nederland. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om persoonlijke leningen, doorlopende kredieten, maar ook om creditcards of winkelpasjes. Belangrijk is dat het gaat om alle contracten en dus niet alleen om de probleemgevallen. Elke kredietovereenkomst met een van de aangesloten instellingen wordt in het BKR-bestand opgenomen. Zo ontstaat een neutraal en zuiver beeld van lopende en afgelopen kredietverplichtingen. BKR registreert de gegevens van ruim zeven miljoen mensen omdat ze een krediet hebben of hebben gehad. Samen hebben ze meer dan veertien miljoen lopende en afgelopen contracten.
Waarom registreren bij het BKR?
In de jaren zestig namen steeds meer mensen een krediet. Dit leidde steeds vaker tot financiële problemen. Voor kredietnemers én voor kredietgevers was dit vervelend en ongewenst. Daarom riep het financiële bedrijfsleven in 1965 de stichting Bureau Krediet Registratie in het leven. BKR moest - waar mogelijk - vervelende situaties helpen voorkomen. De kredietregistratie heeft inmiddels een wettelijke basis gekregen in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Deze wet verplicht bedrijfsmatige kredietverstrekkers die aan consumenten kredieten verstrekken, zich aan te sluiten bij de centrale kredietregistratie.
Wat registreert BKR?
BKR registreert kredieten met een looptijd van ten minste drie maanden. Het contractbedrag moet minimaal € 500 en mag maximaal € 175.000 zijn. Op deze regel zijn uitzonderingen, die op aanvraag door BKR worden verstrekt.
Het BKR-bestand bevat uitsluitend gegevens die van belang zijn voor het doel van de registratie, namelijk persoonsgegevens en kredietgegevens. Persoonsgegevens zijn achternaam, voorletter(s), geboortedatum, adres en woonplaats. Onder kredietgegevens verstaat BKR het contract- of limietbedrag, het moment waarop het krediet ontstond, de voorziene laatste aflossingsmaand, de daadwerkelijke laatste aflossingsmaand en de kredietsoort. Eventuele betalingsachterstanden of andere onregelmatigheden worden aangegeven met een code.
Kan ik inzage krijgen in mijn gegevens bij BKR?
U kunt alle gegevens opvragen die BKR over u heeft geregistreerd. Dit kan bij iedere bank in Nederland. Iedere bank die bij het BKR is aangesloten, is reglementair verplicht u te helpen met het opvragen van uw eigen gegevens bij het BKR. Het enige wat u moet meebrengen, is een geldig legitimatiebewijs en € 4,50. Bij de bank vult u een aanvraagformulier in. Na toevoeging van enkele gegevens, stuurt de bankmedewerker uw aanvraagformulier naar BKR. Binnen enkele dagen ontvangt u dan van BKR het gevraagde overzicht op het opgegeven adres. Om te voorkomen dat anderen uw gegevens opvragen, moet u zich legitimeren. Om diezelfde reden kan BKR uw gegevens niet telefonisch doorgeven.
Ik sta 'negatief' bekend bij het BKR. Wat betekent dit?
Iedereen die een lening of bijvoorbeeld een creditcard of winkelpas heeft, is bekend bij BKR. Als u echter in het verleden niet aan uw verplichtingen heeft kunnen voldoen, heeft u misschien een negatieve registratie bij BKR. De meeste banken verstrekken u geen nieuwe lening als u een negatieve registratie hebt. VDM Finance kan u in dat geval ook niet van dienst zijn.
Resources
Kenmerken
Tarieven
Protectieplan
Bereken maandlasten
Vraag aan
Vragen?
Bel direct: 010-4340722